سنگ ساختمانی نیز جزو سنگ‌هایی محسوب می‌گردد که در طبیعت یافت می‌شوند. به طور کلی سنگ یک توده جامد از مواد زمین‌شناسی است. مواد زمین‌شناسی نیز شامل عناصری چون: کریستال‌های معدنی منفرد، قطعات شکسته شده از سنگ‌های دیگر، جامدات غیر معدنی غیر آلی مانند شیشه و حتی فسیل‌ها می‌شوند.

سنگ ساختمانی یکی از مصالحی است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد. این موضوع مربوط به زمان حال نمی‌شود، بلکه سنگ از گذشته‌های دور تا به امروز جزو پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌گردد. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص انواع سنگ ساختمانی و ویژگی‌های آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

انواع مختلفی از سنگ ساختمان مانند بازالت، مرمر، لایمستون، سنداستون(ماسه سنگ)، کوارتزیت، تراورتن، گنیس، لاتریت و گرانیت وجود دارد، که می‌توان از آنها به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد.

سنگ‌های ساختمانی باید سخت، بادوام و عاری از حفره، ترک و هر نوع نقصی که ممکن است استحکام آن را تحت تاثیر قرار دهد، باشد. انواع  سنگ ساختمان بر اساس خواصی که دارد، کاربردهای ساختمانی مختلفی دارد.
به عنوان مثال، بازالت و گرانیت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند استحکام فشاری و دوام بالا هستند و به همین دلیل انواع پروژه‌های ساختمانی را پوشش می‌دهند. از طرفی سنگ‌هایی مانند گنیس نیز وجود دارند که به دلیل مقاومت فشاری کم و وجود مواد مضر در اجزای سازنده آنها، بیشتر برای کارهای ساختمانی جزئی مناسب هستند. بعضی سنگ‌های ساختمان در دکوراسیون داخلی و نمای ‌ساختمان‌ها به کار می‌رود و بعضی دیگر در احداث بخش‌های بنیادی‌تر سازه.

برخی از سنگ های ساختمانی عبارت اند از :

  1. سنگ تراورتن
  2. سنگ مرمریت
  3. سنگ گرانیت
  4. سنگ کریستال
  5. سنگ مرم

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *